Ecclesia Catolica

Спомням си католическата църква (ул. „Цaр Петър“ № 5) в Бургас. Никога не съм влизал в нея и едва ли ще посмея да прекрача прага й.
Църква ли? По-скоро мистериозно светилище без никакви прозорци. Сега като се замисля във въпросната „Католическа църква“ може би са се провеждали човешки жертвоприношения без дори да разбера. В такива сгради писъците остават нечути…

Да.. За мен нейният вход винаги ще символизира самата неприкосновеност.
Вечно затворени. Никой не влиза. Никой не излиза.
Портите й не бяха чак толкова масивни – боядисани в скучна, сива боя, високи и със скромен обков. Те не бяха й покрити и с величествени орнаменти – на едната врата се мъдреше Началото, а на другата – Края. Алфа и Омега. До колкото си спомням имаше и някакви статуи на покрива. Пръстите ми веднага се надпреварват да напишат „водоливници“, но съм сигурен, че ставаше въпрос за ангели. Или демони.

(оказа се, че водоливниците били плод на моето въображение)
Наричала се „Света Богородица“ въпросната църква и била дело на Ордена на Малките Братя Капуцини.

Даже и страничка си имат. Поляци някакви.

Понякога човек е готов на какви ли не неща в името на ближния! Просто се изумявам като си помисля какви неща съм виждал по телевизията! Някои хора се хвърлят в най-жарките пламъци, други – в дълбините на бурното море в името на нещо свято, в името на нещо ценно: някакъв идеал, да речем. Е, вчера и аз направих нещо подобно. В името на ближния! В случая – гаджето.

Не, не направих нещо екстремно, камо ли пък геройско. В никакъв случай не мога да го нарека подвиг и не беше в името на нещо.. свято. Даже напротив – Вчера се сблъсках с нещо свято! Аз, Тъмният Лорд – Православен Християнин по миропомазване, атеист по подразбиране и будист по желание прекрачих прага на Католическа Църква. Now that’s a first-timer!

Защо? Защото ме поканиха. Сестрата на приятелката ми трябваше да получи своето миропомазване и не успях да откажа на поканата. Почувствах се специален, разбира се. В началото бях леко уплашен, защото не знаех как ще ме приемат останалите.. ъъ.. католици. Все пак не съм кой знае колко набожен. Казаха ми да ставам когато останалите станат и да коленича, когато останалите коленичат. После ме набутаха в едно по-малко отделение, заедно с останалите.. неверници (всъщност във въпросната секция бяха по-далечните роднини и приятели на миропомазаните – да не им се пречкаме, един вид). Та, цялата „церемония“ продължи 2 часа. В началото всички станаха, подадохме си ръка, усмихнахме се.
Голяма скука.. Гостуваше някакъв епископ от южната част на щата.

Иначе църквичката си беше много яка. „Света Тереза“ се зове. Много бяла, с цветни прозорци, статуи и what not. Липсваше ми тъмната атмосфера, свещите и стотиците икони на „Св. Иван Рилски“, Бургас, но какво да се прави. По едно време се уплаших, защото зад мен стоеше някаква особа с брадва в ръка и огромно парче дърво.. Оказа се, че било статуя на Свети Йосиф. ^_^ Накрая пак станахме, поклонихме се, подадохме си ръка. Някои даже ми казаха „Peace be with you“. Ако бях Star Wars фен щях да кажа „May the Force be with you“, но поже съм умник в Католическа църква (а тя и латинският вървят ръка за ръка) измрънках едно-две „Vade in pace„.

Преди да си тръгнем главният свещеник (или както там му викат) изтърси една мазна шега..
„Господи, благодаря Ти, че ни върна вярата в Юга, показвайки ни, че и южнаците ги бива в нещо.


12 Отговора to “Ecclesia Catolica”

  1. Marfa Says:

    Ама винаги пишеш много увлекателно!🙂 Поздравления😉
    Ето как изтичат мозъци от България начи!😕

  2. Dark_Lord Says:

    Бах!😛

  3. Мила Says:

    всъщност! аз един път видях един свещеник да говори с някакви хора точно на прага на църквата… и аз лично си обясних защо държат затворено и няма прозорци – този свещеник беше на максимум 25-6 години и беше болезнено красив, просто неприлично красив за мъж, просто спиращ дъха и в същото време страшно мъжествено излъчване – въпреки расото. Та, представяш ли си, ако имаше прозорци – нямаше да могат да се отърват от фенки и ученички, който искат да се кмххъъммм изповядат –😉

  4. Dark_Lord Says:

    Кмхъъъммм… Да, то на сайта на Братята има снимки на двама от свещениците.😀

  5. apieceofme Says:

    Ох, и мен винаги ме е плашила тази църква. С или без красиви свещеници, си изглежда особено зловеща (особено когато бях по-малка, до тази черна порта…ужас :p )
    Не знам дали си влизал в „Св. Иван Рилски“ след ремонта…Вече май не е толкова тъмна, ама пак си е много хубава🙂

  6. Dark_Lord Says:

    Щях да влезна, но не ми достигна смелост. Адски много се навъртах около нея. Все пак е точно срещу книжарница „Пингвините“!

  7. apieceofme Says:

    Е, ти пък🙂 Имам (не)щастието да живея на няколко крачки от книжарницата и това ме разорява :П Шегувкам се, но и аз често я посещавам. Сега май дори са я разширили.

  8. Dark_Lord Says:

    Наскоро ли? Защото лятото определено беше по-голяма: там, детската секция. От там си купих и „Братята с Лъвски Сърца“.. а иначе от книжарницата – двайсетина книги на Пратчет съм отмъкнал (http://tinyurl.com/2snffp). Със заплащане, разбира се.

  9. apieceofme Says:

    Загибила съм малко ориентация за времето, ама само малко🙂 Там, където им беше склада, още като влезеш точно насреща, няма стенеас книги, а още нещо като малка стаичка…(да де, пак с книги :p). Така се замислих за книжарницата, че като си отида в Бургас ще намина да проверя как е, да не би да съм сънувала само🙂
    /От кога се каня да прочета нещо на Пратчет, не е истина…/

  10. Dark_Lord Says:

    Да, това още лятото го имаше.

  11. Ecclesia Orthodoxa « Смокини и черници! Says:

    […] От както писах за моето първо спречкване с Католическата Църква ми се прииска да хвърля един бърз поглед и на […]

  12. Car Says:

    just browsed in….

    Wasn’t what I was looking for, but good website. Thanks….

Вашият коментар

